donderdag 8 januari 2009

Looki, een bedreiging voor de reisagent?



Looki http://www.looki.nl/ is een nieuwe Nederlandse zoekmachine, die speciaal is gebouwd om het mogelijk te maken, het vakantieaanbod van reisorganisaties te doorzoeken.

In de Looki-database is inmiddels het aanbod van meer dan vijftig reisorganisaties opgenomen, waaronder de grootste van Nederland zoals Oad, TUI, Thomas Cook, Sundio en Pharosreizen (ANWB).
Men geeft hierbij enkel deze zoekresultaten weer waar de consumenten daadwerkelijk hun vakantie kunnen boeken dus doorverwijzende en beschrijvende vakantiewebsites worden achterwegen gelaten.

Looki is er, naar eigen zeggen, met zijn vakantie zoekmachine als eerste in geslaagd om het totale reisaanbod doorzoekbaar te maken. Dit door gebruik te maken van de Google Custom Search. Dit is een dienst van Google, waarmee aangepaste zoekmachines gemaakt kunnen worden die gebruik maken van de zoekresultaten van Google. Uit de dan verkregen zoekresultaten selecteert Looki de eerder genoemde reisorganisaties.

Een dergelijke zoekmachine kan zeker een meerwaarde bieden aan consumenten die online wensen te boeken. Geen urenlang zoekwerk meer naar verscheidene sites maar alles overzichtelijk en compact samen gebracht. Daarnaast kan ze ook een handig tool zijn voor de consument die zich online wenst te informeren.

Een goede zaak voor zowel de consumenten als voor de reisorganisaties (online verkoop, minder commissies, minder administratieve rondslomp,…).

Maar wat als deze zoekmachine werkelijk aanslaat en daarbij zeer efficiënt en makkelijk blijkt te hanteren (zie mond-aan-mond-reclame)? Waarschijnlijk zullen er dan heel wat consumenten zijn die overschakelen van de reisagent naar deze reiszoekmachine. Dus niet bepaald een goede zaak voor de reisagent, die het vandaag de dag sowieso al niet gemakkelijk heeft door talloze nieuwe technologieën op vlak van communicatie.

1 opmerking:

Anoniem zei

Eigenlijk denk ik niet dat "Looki" een bedreiging is voor de reisagent! Een site kan nog altijd niet die touch geven die een medewerker van een reisbureau wel kan doen ontstaan.. Het zit in kleine details, maar als ge met een gerust hart op vakantie wenst te vertrekken, voel ik me toch zekerder na het boeken in een reiskantoor! Je hebt dat persoonlijk contact gehad, je hebt iemand op wie je kan terug vallen, iemand die je toch onrechtstreeks verantwoordelijk kan stellen voor de organisatie van jouw reis!