
Ook aanwezig op BTExpo was Travelcoop, een jong bedrijf met een duidelijke ambitie, eigenheid en visie.
Op hun persconferentie benadrukten ze deze visie en de krachtlijnen voor 2009. En hier bovenop stelden ze vandaag hun unieke brochure “Ontdek eens iets anders!” voor.
Vandaag de dag bevinden we ons in een “perfecte storm” dit door een zowel politieke, financiële als economische crisis. Maar zorgt deze reeds voelbare onzekerheid ook voor een “vakantiebedreiging”?
Wat we allemaal weten is dat we ons in een cyclische beweging bevinden en dat we het ergste nog niet doorzijn. We zullen de storm dus nog moeten uitzitten. Belangrijk in dit opzicht is de lange termijn trend want men verwacht nog steeds een groei, meerbepaald een verdubbeling van de potentiële toeristen tegen 2020.
Deze winter verwacht men een afgevlakte piek wat het aantal boekingen betreft en waarschijnlijk zal deze trend zich in het tweede deel van de winter en zelfs nog in de lente verder zetten. Dit zal leiden tot een stagnerende tot licht stijgende vakantiemarkt in 2009.
Wat vooral opvalt is de inkrimping van het businesssegment door kostenbesparingen. Daarnaast stellen we vast dat de leisure consument zich wel informeert en plannen maakt maar nog wacht met het vastleggen van zijn reis (uitstellen door onzekerheid).
Welke veranderingen kunnen we nu doorvoeren om de groei weer te stimuleren? Wel, eerst en vooral moeten we als reisagent overschakelen van een leveranciersmodel naar een netwerkmodel wat veel meer perspectieven biedt. De klant heeft echter overal alles ter beschikking en wij moeten hier als reisagent op inspelen. Enkel op deze manier kan men dynamisch inspelen op de klant en hem rechtstreeks benaderen en overtuigen.
Rechtstreekse verkoop vormt in dit netwerkmodel slechts een klein onderdeel. Je zit als reisagent namelijk zeer dicht op de klant en dus vanaf dat er door de klant een emotionele of financiële waarde zit aan een product dan zal deze naar jou toekomen. Tijdens deze persconferentie benoemde men deze soort van consumenten “ROPO consumenten” (research online, purchase offline).
Zoals ik eerder al zei lanceerde Travelcoop vandaag ook hun brochure. Bij Travelcoop ziet men deze brochure als een unicum. Dit omdat het een aanknopingspunt vormt voor een diepgaander gesprek tussen de klant en de reisagent en als een gebruiksvoorwerp bij advisering en verkoop. Deze communicatie is toch een belangrijk doel dat hierdoor misschien wel gerealiseerd kan worden. Men tracht de aandacht van de klant te trekken “pull” met sterke beelden en een gevarieerd aanbod. Ook geeft men geen prijstabellen weer en werkt men naar het Long Tail principe. Hier bovenop is het volgens hun een kwaliteitsboek, ze willen zich bij wijze van spreken profileren als een boetiek en niet als een grootwarenhuis.
Een nieuwe methode en visie op het brochureverhaal, de vraag is of dit ook werkelijk zal aanslaan bij de klant? Mij lijkt het alleszins het proberen waard!
Op hun persconferentie benadrukten ze deze visie en de krachtlijnen voor 2009. En hier bovenop stelden ze vandaag hun unieke brochure “Ontdek eens iets anders!” voor.
Vandaag de dag bevinden we ons in een “perfecte storm” dit door een zowel politieke, financiële als economische crisis. Maar zorgt deze reeds voelbare onzekerheid ook voor een “vakantiebedreiging”?
Wat we allemaal weten is dat we ons in een cyclische beweging bevinden en dat we het ergste nog niet doorzijn. We zullen de storm dus nog moeten uitzitten. Belangrijk in dit opzicht is de lange termijn trend want men verwacht nog steeds een groei, meerbepaald een verdubbeling van de potentiële toeristen tegen 2020.
Deze winter verwacht men een afgevlakte piek wat het aantal boekingen betreft en waarschijnlijk zal deze trend zich in het tweede deel van de winter en zelfs nog in de lente verder zetten. Dit zal leiden tot een stagnerende tot licht stijgende vakantiemarkt in 2009.
Wat vooral opvalt is de inkrimping van het businesssegment door kostenbesparingen. Daarnaast stellen we vast dat de leisure consument zich wel informeert en plannen maakt maar nog wacht met het vastleggen van zijn reis (uitstellen door onzekerheid).
Welke veranderingen kunnen we nu doorvoeren om de groei weer te stimuleren? Wel, eerst en vooral moeten we als reisagent overschakelen van een leveranciersmodel naar een netwerkmodel wat veel meer perspectieven biedt. De klant heeft echter overal alles ter beschikking en wij moeten hier als reisagent op inspelen. Enkel op deze manier kan men dynamisch inspelen op de klant en hem rechtstreeks benaderen en overtuigen.
Rechtstreekse verkoop vormt in dit netwerkmodel slechts een klein onderdeel. Je zit als reisagent namelijk zeer dicht op de klant en dus vanaf dat er door de klant een emotionele of financiële waarde zit aan een product dan zal deze naar jou toekomen. Tijdens deze persconferentie benoemde men deze soort van consumenten “ROPO consumenten” (research online, purchase offline).
Zoals ik eerder al zei lanceerde Travelcoop vandaag ook hun brochure. Bij Travelcoop ziet men deze brochure als een unicum. Dit omdat het een aanknopingspunt vormt voor een diepgaander gesprek tussen de klant en de reisagent en als een gebruiksvoorwerp bij advisering en verkoop. Deze communicatie is toch een belangrijk doel dat hierdoor misschien wel gerealiseerd kan worden. Men tracht de aandacht van de klant te trekken “pull” met sterke beelden en een gevarieerd aanbod. Ook geeft men geen prijstabellen weer en werkt men naar het Long Tail principe. Hier bovenop is het volgens hun een kwaliteitsboek, ze willen zich bij wijze van spreken profileren als een boetiek en niet als een grootwarenhuis.
Een nieuwe methode en visie op het brochureverhaal, de vraag is of dit ook werkelijk zal aanslaan bij de klant? Mij lijkt het alleszins het proberen waard!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten