woensdag 17 december 2008

Zintuigmarketing

Beslissen op vakantie te gaan is een emotionele daad, want als je er rationeel over begint na te denken begin je gegarandeerd te aarzelen. Immers het gaat om veel geld, geld dat je voor altijd kwijt bent terwijl je er geen tastbaar en duurzaam goed voor in de plaats krijgt. Het is dan ook maar al te logisch dat de consument in deze financieel moeilijke periode twijfelt.

Zoals ik al in een eerder artikel vermeldde, zal de consument in deze situatie een zogenaamde ROPO-consument worden en naar de reisagent toekomen. Hier aan aan de reisagent de beurt om de consument over de streep te trekken.

Zo las ik een tijdje terug in “L’Echo Touristique” dat je als reisagent een soort van “zintuigmarketing” kan voeren. In Nederland lijken ze al wat meer vertrouwd met dit fenomeen, denken we hierbij maar aan Goodbookers. Deze nieuwe strategie lijkt hier alleszins aan te slaan dus waarom zouden wij het hier in België niet uitgebreider proberen?

Het concept streeft dus in de eerste plaats naar een betere verleiding van de consument.

Laten we beginnen met “het zicht”, het zintuig dat ons het beste beeld geeft van een bestemming. Hierbij is in de eerste plaats het uitzicht en de decoratie van het agentschap van belang. De potentiële consument moet binnen gezogen worden en eens binnen, moet hij de sfeer van een vakantie kunnen voelen en beleven. Gebruik dus voldoende kleuren en materialen (video’s, artisanale producten, …) die aan vakantie doen denken en de consument laten dromen.

Vervolgens heb je “het gehoor” wat zeker niet minder van belang is. De beste manier om op dit vlak in te spelen blijft muziek. Hierbij is het effect het groots als de consument deze geluiden onbewust positief opvangt. Des al niet te min is het eveneens belangrijk om aangenaam over te komen aan de telefoon dus spreek met een glimlach en vermijd onaangename wachttonen.

Hiernaast kan je ook met “geuren” spelen en een soort van klimaat creëren waarin de consument zich reeds in een bepaald land voelt. Hiervoor bestaat er reeds een uitgebreid gamma gaande van een tropisch regenwoud tot een ware strandvakantie.

Verder kan je als reisagent opteren om ook “de smaak” aan te spreken door het aanbieden van typische producten.

Naast zintuiglijk in te spelen op de klant kan je hem een beter beeld geven van de cultuur en dit door reisgidsen, film, … ter beschikking te stellen.

Het uiteindelijke doel moet zijn dat je de aandacht van de consument trekt en dat het geheel vragen bij hem oproept en hem zin geeft om te vertrekken.

Een concept dat zeker de moeite loont om uit te proberen.

Geen opmerkingen: