vrijdag 12 december 2008

Low Cost Carriers, de toekomst voor Europa!


De Low Cost Carrier (LCC) markt groeit in Europa sneller dan in enig ander continent ter wereld. Zo noteerden we reeds in september 2007 een aanbodsstijging van de LCC vluchten met 30% ten opzichte van het jaar voordien en men verwacht dat deze trend zich ook de komende jaren nog zal verder zetten.
LCC zijn momenteel goed voor 25.7% van het totale stoelaanbod binnen Europa en hun belang blijft toenemen. Er wordt rekening mee gehouden dat tegen 2010 ruim 40% van het stoelaanbod wereldwijd zal worden ingevuld door LCC.

Wel bemerken we een verschuiving of beter gezegd een verruiming van de doelgroep die de LCC beogen. Ze gaan zich niet langer uitsluitend op vakantiegangers richten, maar hopen ook alsmaar meer zakenreizigers over de streep te trekken. En deze trend schijnt best wel aan te slaan. In tijden van crisis kan men als onderneming op deze manier immers het reisbudget makkelijker binnen de perken houden.

Ook voor de consument is dit geen slecht nieuws. Als het aanbod aan LCC nog zo fel gaat groeien, zullen ze op termijn zich ook op de meer centraler gelegen luchthavens gaan vestigen (denk hierbij al maar aan Brussel met zijn Low Cost pier) en kan men als consument zowel efficiƫnter als goedkoper vliegen, je zou dan voor minder de chartermaatschappijen links laten liggen.
Daarnaast is er ook het business model dat bouwt op een dynamisch yield management gedreven groeimodel waarbij men de wet van de “logische uitgaven” volgt.
Deze “logische uitgave” omvat het geheel van kosten die men wenst te spenderen voor een bepaald product of dienst. Dus in plaats van zoveel mogelijk producten en diensten onder 1 prijs te groeperen gaat men de klant nu enkel laten betalen voor de componenten die de klant zelf waardevol vindt.

Ook de reisagent kan op dit fenomeen gunstig inspelen. Zo kan deze in zijn “a la carte aanbod” het Low Cost netwerk integreren. Het Long Tail verhaal is in dit opzicht een belangrijk aspect.

Mooie vooruitzichten dus…



Bron: BTO Newsletter

1 opmerking:

Stefanie zei

'Low Cost is de toekomst!!' Dit horen we de laatste tijd meer en meer. Dat is ook normaal tijdens de crisis. Mensen die hun reis niet willen laten vallen, maar het toch wat goedkoper willen houden of zakenreizigers die hun kosten minimaal moeten houden, zullen hoogstwaarschijnlijk eerst eens de prijzen van de LLC checken. Deze LLC zijn natuurlijk alleen goed voor korte afstandsvluchten, maar dat is geen probleem als je binnen Europa wil/moet vliegen. Voor lange afstandsvluchten zie ik de LLC nog niet onmiddelijk populair worden. Als je dan eten en drinken moet kopen, je bagage moet meenenen enz, ga je uiteindelijk meer betalen dat bij andere LVM. Gelukkig passen deze lange afstandsvluchten ook niet in hun business model. Ik hoop dat dit zo blijft. Ze hebben een fatsoenlijk deel van de markt en ik hoop dat ze het lange afstandsvliegen aan de andere LVM overlaten. Zo kan iedereen zich specialiseren en is iedereen nog een beetje gelukkig.

Ik vind dit wel een zeer interessant onderwerp om te volgen, goed gedaan Els.